Berlijn in 30u

Wij zijn plusminus 30 uur in de prachtige stad Berlijn geweest:

Na aankomst om 11.30u op de luchthaven gaan we snel met de taxi naar ons hotel, hotel Amano nabij de Fernsehturm, bij de Alexanderplatz in voormalig Oost-Berlijn. Om daarna lopend naar de Jüdischen Mädchenschule te vertrekken voor een overheerlijke lunch in de Pauly Saal. Daarna lopen we door naar het Museuminsel om het indrukwekkende Neues Museum te bezoeken. Wat een grootsheid, wat een immense zalen. Belangrijkste attractie is het borstbeeldje van de Egyptische Nefertiti die in een hoge ruimte prachtig in een hoge vitrine staat. Toch zijn wij vooral geïnteresseerd in en onder de indruk van het gebouw, van de oorspronkelijke architectuur van Karl-Friedrich Schinkel. Ernstig beschadigd in WOII en heropend in 2009 na een restautratieplan van David Chipperfield.

We frissen ons op in het hotel en gaan door naar het Bouroullec Rollerblind Event bij Wir im Raum. Onder het genot van een glas champagne en overheerlijke amuses bekijken we de presentatie van de rolgordijnen van Kvadrat. De gebroeders Bouroullec hebben het rolgordijnsysteem verfijnd en voorzien van verschillende soorten Kvadratstoffen. Mooi. We belanden daarna op een cocktailparty in de Bar van de Mädschenschule…

De volgende ochtend vertrekken we lopend langs de oevers van de Spree richting de Reichstag met bovenop de Dome van Norman Foster. We hebben geen mogelijkheid voor een bezoek binnenin en lopen verder langs de grootse regeringsgebouwen door naar de Brandenburger Tor met daarachter de Unter dem Linden. We dwalen allemaal even door het Holocaustmonument [beschreven in onze blog op 07-02] om verder te gaan per metro richting het Jüdisches Museum. Zoals reeds apart beschreven, een zeer indrukwekkend gebouw van architect Daniel Liebeskind.

De gids verteld er mooie verhalen over. Toch zijn we ook hier vooral bezig met het gebouw en alle indrukken die het overbrengt. Vooral de ‘kerker’ met de kou en stilte en de ‘schreeuwende gezichten’ met de geluiden als er iemand over loopt. Als we daarna weer uit de metro stappen ligt voor ons Checkpoint Charly, we blijven op afstand met in ons achterhoofd de terreurdreiging van de dag er voor… Dan een overheerlijke lunch op de hippe en moderne locatie van de Bikini Bar, restaurant Neni met een prachtig uitzicht over de stad en vanaf de toiletten een kijkje in de naastliggende Zoo.

We lopen nog even binnen in de Gedächtnis Kirche met zijn overweldigende blauwe glas-in-lood ramen en ook het grote orgel. En gaan dan door naar de Bernauerstrasse waar een flink stuk van de muur is blijven staan en een monument vormt: Gedänkstatte Berliner Mauer. Naast het stuk muur van 170 meter, zijn er delen aangevuld van Cortenstaal, deels gesloten en deels open en een fotowand van de gesneuvelden, het Fenster des Gedänkes. Vanaf een uitzichtpunt hebben we uitzicht op een stukje ingesloten niemandsland met voor de muur in West en achter Oost en een oorspronkelijke wachttoren ertussen. In het Documentatiecentrum zijn uitvergrote zwart-wit foto’s te zien met mensen die over het prikkeldraad en over de muur naar elkaar zwaaien, van begin jaren 60. Ongelofelijk dat dit tot 1989 de harde werkelijkheid was… We vertrekken tegen 17.30u richting het hoofdstation voor de terugreis.

In slechts 30uur hebben we een goede indruk gekregen van Berlijn, stad van de grote ingrepen…. Alles is groots en indrukwekkend. Zeker de moeite waard om [nogmaals] te bezoeken!

6 gedachtes over “Berlijn in 30u

1. Iedere minuut welbesteed! Kun je je voorstellen dat ik mij (weer) op 90 uur Berlijn in juni verheug?!
    Minstens 2x per jaar ‘moet’ ik terug nadat ik er 15 jaar geleden 1,5 jaar heb gewoond, gewerkt, ontdekt, geleefd en verwonderd. Een dusdanig toegankelijke wereldstad met zo’n diversiteit in alle opzichten binnen handbereik…………. Nu gaan!!!